Det finns flera saker man kan göra själv för att hantera sin oro. Även om det känns svårt, kan man försöka utmana sig själv och närma sig det som gör en orolig och rädd. 

- bup.se 2019 om oro

 

Om du gör det här förslaget på den plats den var tänkt från början, det vill säga Dansbana i Vårby gård: 

  1. Gå in på din eller någon annans mobil där du kan ansluta till bluetooth-enheter

  2. Anslut till dansbanans högtalare, du har nu 15 minuter att spela i högtalarna

  3. Sätt på ljudspåret nedan så det spelar i högtalarna på dansbanan, lyssna på musiken och följ instruktionerna i ljudspåret 

  4. När instruktionerna och musiken är slut, ta en stund och känn efter i kroppen. Lyssna till din andning och blodet som pumpar genom kroppen

  5. Hur känns det nu? 

 

Om du gör det någon annanstans: 

  1. Ställ dig på en plats där du känner dig bekväm att stå en stund med ögonen slutna. 

  2. Spela upp ljudspåret nedan

  3. Lyssna på musiken och följ instruktionerna i ljudspåret 

  4. När instruktionerna och musiken är slut, ta en stund och känn efter i kroppen. Lyssna till din andning och blodet som pumpar genom kroppen

  5. Hur känns det nu? 

 

Pröva att färdas/vara ett tag i tystnad mellan de olika lådorna. Se vad som händer. Vilka tankar och känslor dyker upp?

Här nedan kan du lyssna på ljudspåret som hör till den här lådan:

LÅDA 4